woensdag 16 september 2015

Pitch (2)

Vorige week had ik het over de 'why' als goede start van een pitch. Maar een pitch heeft meer kenmerken. De belangrijkste is wel dat je binnen 30-60 seconden tot een resultaat moet zien te komen. Je pitcht bijvoorbeeld op een zakenborrel, wanneer iemand vraagt wat je doet. Begin dan ook met je 'why'. In het begin is dit moeilijk, want persoonlijk. Als je dit een paar keer gedaan hebt, wordt het makkelijker, want persoonlijk. Dat praat altijd lekker, als het eenmaal in je comfort zone zit.

Een tweede belangrijk thema is de call to action. Dat kan een vervolgafspraak zijn, een introductie bij een relatie of collega waarmee je in contact wil komen. Zonder call to action heeft geen enkele pitch zin, want dan is er geen vervolg en dus geen resultaat.

De overige ingrediƫnten zijn de specerijen om je pitch sterker te maken: het aantonen van je geloofwaardigheid door een referentie aan een belangrijke klant bijvoorbeeld. Vertellen wat je oplevert voor je klanten is ook altijd een goed idee.

Dat brengt ons voor een goede pitch bij de volgende structuur:

  • Introductie
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Aantonen geloofwaardigheid/aansprekende klant
  • Wat lever je voor product/dienst? Wat levert dit op voor je klant?
  • Call to action
Dat maakt mijn pitch als volgt: "Ik geef om mensen. Ik wil dat ze gelukkig zijn en zich prettig voelen. Ze voelen zich prettig als ze bijvoorbeeld kunnen pitchen met zelfvertrouwen. Daarom geef ik onder andere pitchtrainingen, zoals laatst voor Equens. Wil je ook met zelfvertrouwen pitchen? Neem dan contact met mij op op 06-15940945".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten