dinsdag 29 september 2015

Storytelling

Storytelling is een goede manier om je punt duidelijk te maken. Het vertellen van een verhaal heeft een paar voordelen boven direct je punt maken. Omdat je je persoon niet direct aanspreekt maar in de vorm van een verhaal, 'glijdt' het verhaal makkelijker naar binnen. Zeker als je slecht nieuws moet brengen is dit prettig. Ook geeft een verhaal aan dat in andere situaties vergelijkbare oplossingen voor problemen te vinden zijn. En als laatste staan de meeste mensen open voor verhalen. We zijn er van jongsaf aan mee opgegroeid en gewend aan leren door middel van verhalen.

Maar hoe vertel je nu een goed verhaal? Twee voorbeelden:

Voorbeeld 1
Ik blog al een tijdje. Vroeger had ik een privéblog met verhaaltjes. Maar sinds een tijdje dit zakelijke blog. Af en toe hoor ik een vraag en daar schrijf ik dan een stukje over. Zo kreeg ik pas de vraag van iemand over uitstelgedrag. Vorige week schreef ik daar dit blog over. Vooral over hoe je het herkent. Ze las het en vond het eerst goed. Maar toen niet. Want geen conclusie. 'Maar hoe voorkom ik nou uitstelgedrag?', vroeg ze. Ik zei 'Just do it!'.

En? Loopt niet echt, hè? Dat komt doordat de opbouw lineair is en eindigt met een conclusie. Eigenlijk zoals een kleuter zijn verhaal vertelt. 'En toen ging ik fietsen en toen moest ik naar school en daar gingen we kleien en toen ging ik naar huis. Het was een leuke dag'. Leuk als het jouw kind is, maar anders nogal saai en gaap.

Voorbeeld 2
Soms heb je van die dagen. Enorme lijsten met dingen die nog moeten gebeuren. Vandaag is er zo één. Ik heb nog verschillende dingen op de agenda staan, maar weet niet waar te beginnen. Boekhouding bijwerken zodat éindelijk de VPB kan worden ingediend. Twee plannen van aanpak maken voor bedrijven die voor een groeisprong staan. Feedback vragen aan Maria, waar we laatst voor werkten. En, oh ja, ook nog een blog schrijven over storytelling. Na anderhalf uur merk ik dat ik nog niets gedaan heb en denk aan de vraag van vorige week: 'Hoe voorkom ik nou uitstelgedrag?'. En aan mijn antwoord:


Just do it. Start somewhere.

Wijze raad. Van mezelf nog wel. Eerst maar langs Maria, die woont toch om de hoek. Haar enthousiasme maakt dat ik de dag wel doorkom met de plannen van aanpak. De boekhouding blijkt eigenlijk best mee te vallen. Vijftig postjes zijn in een uurtje ingeklopt. En mijn blog? Dat is inmiddels ook af ;-).

Leuker he? Dat komt doordat de conclusie hier in het midden staat en ingepakt is in het verhaal. Vertel een verhaal, maak het niet af, kom dan met je punchline; maak dan je verhaal af. Je kunt zo zelfs meerdere verhaallijnen openen, en een voor één sluiten nadat je je punt hebt gemaakt.

Succes met verhalenvertellen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten